Alternative Solutions

blog-img

“Mediar, no és Negociar”

Quan parlem de Mediació hem de ser conscients del que aquesta suposa. Doncs estem davant d'un procés on dues o més parts intentar arribar a un acord, amb el suport de la figura neutral d'un tercer (mediador / a). Les parts seran les protagonistes, construint de forma conjunta escenaris amb possibles solucions. Aquestes comptaran amb el suport i la guia del mediador, que mitjançant la imparcialitat, la confidencialitat i la neutralitat ajudarà a que el resultat sigui l'òptim.

El procés de mediació, és en cada cas, únic i irrepetible. Això no obstant, tots es caracteritzen per tenir "alts i baixos" que han de saber gestionar-se, quan s'està construint l'acord, i per alguna raó, comença a perillar. Aquestes situacions han de poder percebre i per tant, prevenir o solucionar al més aviat possible.

És responsabilitat del professional de la mediació, ser conscient quan un conflicte pot ser intervingut o no, ja sigui per l'abast del conflicte o per l'actitud de les parts. No hem de confondre una situació enquistada per dificultats comunicatives, però amb interessos comuns i bones intencions, que aquells casos en els quals alguna o ambdues parts tenen clar el seu immobilisme o actuen amb "mala fe".

Ser capaços d'arribar a un acord, per la voluntat de les parts, però també passa per que el mediador / a sigui capaç de veure les diferents possibilitats (no comuns) que una altra persona no tindria en compte. I per aconseguir aquesta complexa situació, hi ha alguns consells, que són els següents:

Estem davant d'un escenari inadequat o amb barreres comunicatives. És molt important pensar i buscar un espai que compti amb aquelles característiques necessàries per fomentar la comunicació, disminuir la tensió i crear un espai de confiança.
Desordre en la recerca de solucions. S'inicia la mediació sense establir un ordre, i no es treballa per fer un guiatge de les diferents qüestions que són necessàries abordar. S'ha de deixar espai a les parts per a la seva exposició dels fets i de la seva vivència, però sempre garantint control.
Frustració i sentiment de no avançar. Moltes vegades les parts del conflicte s'esgoten de mantenir una certa tensió, i comencen a actuar per impulsos i no per raons.
Escassetat de temps. És essencial marcar les referències temporals perquè les parts en tot moment siguin protagonistes de la recerca de solucions i puguin administrar bé.
Confusió pel que fa a interessos / necessitats i posicions. Aquestes no han estat compreses ni enteses. S'han d'utilitzar preguntes per aprofundir en aquestes qüestions.
Inexistència de solució. Hi ha vegades que la solució no existeix encara i s'ha de seguir indagant creativament per a la recerca d'aquesta.
Rigidesa de postures. Es plantegen sol·licituds molt concretes i limitades amb dificultat de moviment.
Per tant, la possibilitat d'acordar gairebé sempre està en la taula. Mai has rendir-te i sempre hi ha una ultima oportunitat per oferir. L'important és ser capaç de fer una anàlisi contextual global de la situació i les posicions, per saber fomentar que les parts expressin els interessos i necessitats reals, i per tant, es pugui arribar a l'acord.

Finalment recorda, no hi ha només una solució o visió del conflicte. Tindrem tantes versions com parts davant d'un conflicte i el procediment és progressiu, amb obstacles i dificultats, però sempre que es compti amb un bon professional i la voluntat de les parts, serà possible anar teixint un acord. Aquest haurà de ser revisat en diverses sessions, però finalment serà acordat per Abans parts