En aquest cas, l'empresa que contracte els nostres serveis s'enfrontava a una plantilla desmotivada, en la qual s'havia implantat, ja cap a uns anys, un sistema de retribució variable lligat a la consecució d'objectius, lligats tant a competències com a projectes.
Es percebien les accions que tenien relació amb definició, seguiment i avaluació dels objectius, com una càrrega administrativa, sense reflex real en el seu dia a dia i com un consum de temps absurd.
Els objectius estaven fixats per la direcció i els col·laboradors no tenien participació directa en els mateixos (només petites modificacions). La consecució dels mateixos no depenia dels equips o persones individuals, sinó de la interacció amb altres departaments, amb els clients, proveïdors i autoritats implicades en el projecte, i això no es reconeixia adequadament.
Aquest va ser el resultat del diagnòstic que AlternativeSolutions va oferir, després de entrevistar-se amb la direcció responsable de la definició dels objectius, els caps de departament i els col·laboradors: "Desafecció d'interessos, desídia en algun grup de treballadors, desànim i pèrdua de la utilitat de l'eina per als fins proposats "
Després del diagnòstic, es va detectar que la necessitat del client era: canviar la forma en què era percebut el sistema de retribució variable, modificar la forma de definir-los i implementar-com una eina real de desenvolupament personal i professional.
La voluntat de l'empresa, era incrementar la productivitat dels col·laboradors, que aquesta retribució fos entesa com un premi i alinear la identificació dels objectius personals de cada col·laborador amb els de l'empresa.
Com creus que es va solucionar el problema?
Opció 1: Eliminant el sistema de retribució variable.
Opció 2: Contractant una empresa externa perquè reformulase el sistema de retribució variable.
Opció 3: Dedicant temps a entendre el problema i implicant els diferents actors.
Optem per la següent solució:
Per aconseguir l'objectiu, va ser necessari superar diversos obstacles. El primer d'ells, va ser conscienciar a l'adreça que només obtindrien els resultats esperats i donarien la utilitat per a la qual va ser prevista aquesta eina, que suposava incrementar la massa salarial de manera significativa, si aquesta situació es afrontava com un conflicte.
Es va realitzar una enquesta de satisfacció entre els col·laboradors i es va traspassar a la direcció.
Les propostes que es van recollir, van ser adoptades (algunes d'elles) per l'equip directiu. Treballant amb recursos humans es van visualitzar en una campanya, l'esforç econòmic que per a l'empresa suposava.
Es va modificar el disseny fent partícips als col·laboradors des d'un inici tant en la definició com en el contingut, i es va introduir una eina correctora, que permetia donar més pes a aquelles accions pròpies de cada equip promovent el treball entre departaments. Realitzant en paral·lel una campanya de satisfacció entre proveïdors i clients, identificant aquells elements que podrien obstaculitzar la consecució dels objectius. Totes aquestes propostes, partien de les anàlisis dels resultats de l'enquesta i van passar el filtre de contrast, constructivitat i utilitat.
Finalment, la imatge de l'eina canvi, es va evidenciar la seva utilitat per facilitar el treball d 'equips i col·laboradors, i pas a ser percebuda com una oportunitat i eina útil, minimitzant les tasques administratives relacionades amb ella.
Per a això es va formar a responsables i treballadors en sessions conjuntes sobre l'objectiu, obligacions i propòsit de l'avaluació.
En conclusió, l'èxit es fonament en reconèixer que existia una distorsió entre la voluntat de l'empresa i l'objectiu aconseguit, i que havien d'afrontar un canvi en el sistema de retribució variable, no com un fracàs de l'anterior, sinó com una oportunitat de canvi i millora. Per a això es van aflorar les aportacions crítiques dels diferents actors que participaven en el sistema i es van alinear objectius, augmentant el retorn de la inversió realitzada.
SEGUIMENT
Per realitzar el seguiment, es van realitzar diferents onades de les enquestes, constatant que la satisfacció s'incrementava.
Es va aconseguir, que els canvis fossin resultat de la integració de propostes aportades per les diferents parts "en conflicte". Es van vèncer les reticències inicials d'acceptació de canvis, institucionalitzades en una forma de direcció tradicional jeràrquica i es van trencar les barreres d'identificació.
En conseqüència, es va constatar una implicació en la creació de propostes de valor, que van aconseguir incrementar notablement els resultats, evidenciant els avantatges d'una escolta activa, assertivitat i transmissió sense distorsions de la informació i els objectius que l'empresa tenia a l'instaurar l'eina, aconseguint facilitar i millorar els fluxos transversals d'informació, flexibilitzant l'avaluació de les contribucions i adaptant-les a les dificultats, creant solucions "in time" on la participació implicava a col·laboradors de diferents àrees, equips, en pro de la consecució d'objectius, que ara eren percebuts com a comuns i no com departaments inconnexos i individuals.
Els objectius fossin plenament assumits per la plantilla, així com el seu nou sistema de creació, definició i avaluació, ja que ells mateixos havien estat part de la solució, i aquesta no els havia estat imposada per ningú.